Ραπάροντας στο Λούβρο

Facebook Twitter Email

Το Λούβρο, η Bey­once και η Αφροδίτη της Μήλου.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι Γάλλοι δίνουν άδεια ώστε το Μουσείο του Λούβρου να γίνει loca­tion για να εκφράσει ένας καλλιτέχνης την επαναστατική του σκέψη απέναντι στα αριστουργήματα της Ιστορίας της Τέχνης. Ίσως σε αυτή την απόφαση να συντελούν τα ίδια του τα “θεμέλιά” του καθώς η ίδρυσή και η φιλοξενία των πρώτων έργων τέχνης ξεκίνησε μετά τη Γαλλική Επανάσταση (1793) ως “Μουσείο της Δημοκρατίας” ώστε όλοι οι πολίτες να έχουν πρόσβαση στα έργα του πολιτισμού.

Στην ταινία “Bande à part” του σκηνοθέτη της Nou­velle Vague Jean-Luc Godard (1964) λίγο πριν το Μάη του ’68 ‚το Λούβρο αφήνει για πρώτη φορά στους μποέμ αντι-ήρωες του φιλμ να βγάλουν γλώσσα στους κανόνες ευπρέπειας ενός ναού της τέχνης. Το αποτέλεσμα υπήρξε μία από τις πιο διάσημες κινηματογραφικές σκηνές του Γαλλικού σινεμά και μία από τις αγαπημένες μου.

Σήμερα, οι πόρτες ανοίγουν ξανά για την pop star Bey­once και τον Jay-Z με σκοπό να δοθεί φωνή σε επιτυχημένους μη λευκούς καλλιτέχνες να σχολιάσουν το αίσθημα απουσία τους από τα κλασικά μουσεία του κόσμου και την ιστορία της τέχνης.

Το βίντεο είναι δυνατό και καλοσχεδιασμένο και το claim τους αποτελεί ως ένα σημείο μια πραγματικότητα. Οι μη λευκοί απουσιάζαν από τα έργα των David, Da Vinci της Αναγέννησης ή του 19ου αιώνα μ.Χ καθώς η ανθρωπότητα είχε τότε πολύ δρόμο να κάνει μέχρι την αναγνώριση των δικαιωμάτων των ανθρώπων ενώ ελάχιστη ήταν η ουσιαστική επικοινωνία τους με άλλους πολιτισμούς (μόνο μέσα από τις αποικίες). Ακόμα, είναι επίσης αλήθεια ότι σε ένα Ευρωπαϊκό, κλασικό μουσείο με έργα που χρονολογούντα από την Αρχαιότητα μέχρι και το 19ο αιώνα ένας μη λευκός, ακόμα κι ένας Ασιάτης δυσκολεύεται να βρει τον εαυτό του.

Ο κόσμος αλλάζει. Για αυτό και τα μεγάλα μουσεία οφείλουν πιο πολύ από ποτέ να αγκαλιάσουν όλον τον κόσμο ανεξάρτητα από φυλή, έθνος ή θρησκευτικά πιστεύω. Αυτή άλλωστε είναι η αποστολή τους και ίσως για αυτό το Λούβρο έδωσε την άδειά του για την παραγωγή ενός hip hop βίντεο που –δυστυχώς– σε κάποια σημεία φλερτάρει με το κιτσς.

Για κάποιο όμως λόγο, ακόμα και τα κάλη της απαστράπτουσας Bey­once, δείχνουν υποφωτισμένα μπροστά στην Αφροδίτη της Μήλου η οποία να αναφέρουμε ότι δεν υπήρξε ποτέ εντελώς λευκή αλλά γεμάτη πολλά και υπέροχα χρώματα.

Είναι λοιπόν καιρός να βρούμε μια χρυσή τομή ανάμεσα στο Παλιό και στο Καινούργιο όπως και ένα σωστό τρόπο επικοινωνίας.

apeshit2-1024x577

Δείτε ακόμα:



Leave a Reply


3 + = 7